Projektcase: Gosh

Digitalisering av en
retail-kedja

Kunden: B2B-inriktad retailkedja bestående av fackhandelsbutiker i hela Sverige

För företag som säljer B2B så ligger digitala satsningar högt på agendan, och tillsammans med en B2B-inriktad retailkedja bestående av fackhandlare i samarbete så genomförde vi ett större utvecklingsprojekt. Fackhandeln och dess utmaningar och möjligheter har vi på Adaptive Media mångårig erfarenhet av genom andra kunder, vilket gav bra förutsättning till ett lyckat projekt.

Projektet har hittills bestått av en företagsinriktad e-handel, men även praktiska verktyg för butiker, huvudkontor och kedjans leverantörer.

Besök Gosh.nu →

Ett av de viktigaste verktygen som utvecklades är en tjänst där butikerna kan starta upp kundunika shoppar. Kundunika shoppar är en av de absolut mest efterfrågade funktionerna inom B2B idag, och med vår lösning så kan butikerna skapa upp obegränsat antal shoppar med några få knapptryck - vi har sänkt ribban för kundunika shoppar och gjort det möjligt för vår kunds butiker att nå företag av alla storlekar och på så sätt sälja mer.

En kundunik shop är en e-handel med inloggning som skapas upp unikt för ett visst företag med ett speciellt produkturval och färdigförhandlade priser. Kundens anställda får inlogg till shoppen och kan enkelt beställa varor. Just den här kedjans kunder är ofta på språng och kan nu beställa varor både via den kundunika shoppen på webben, men även genom den skräddarsydda mobilappen.

Projektgenomförande

Tekniskt bygger våra lösningar i det här projektet på tre Laravel-baserade webbapplikationer och en app för iPhone och Android som byggts i React Native. Webbapplikationerna för kedjans web-frontend, backend och kundunika shoppar delades in i separata applikationer för att nå separations-fördelar, något som vi ser stora fördelar av i projektet. Alla tre applikationerna bygger som sagt på Laravel i grunden, och använder sig av Vue.js för en bättre användarupplevelse.

Vi genomförde projektet från våra fräscha lokaler vid Odenplan i tätt samarbete med kunden. Majoriteten av utvecklingen koncentrerades till ett par veckor där större delen av vårt team deltog, och efter lansering så har projektet fortsatt med vidare utveckling av ny funktionalitet.

Vår roll i projektet

  • Konceptutveckling och kartläggning av behov
  • Projektledning av utvecklingen och samordning av projektet
  • Strategi och rådgivning kring digitalisering av fackhandelskedja
  • Produktion av utbildningsmaterial
  • Utbildande föreläsningar
  • UX-design
  • Digital design baserat på befintlig profil
  • Utveckling och implementation
  • Utveckling av mobilapplikation
  • Rådgiving kring innehåll för digital publicering

Värden för kunden

  • Samarbetsmöjligheter mellan butiker i olika delar av Sverige
  • Skräddarsydda konkreta verktyg som effektiviserar och underlättar affärerna: gemensamma filarkiv, smidigt offertverktyg och gemensam produktdatabas
  • Self service både för butiker och leverantörer - underlättar för huvudkontoret
  • Mer attraktivt erbjudande mot kund genom kundunika shoppar
  • Attraktiv kedja för medlemmar
  • E-handel - en helt ny försäljningskanal

Case

Informationsvisualisering i Virtual Reality