Termen ‘’personifiering’’ när det kommer till e-handel syftar på att skapa personliga interaktioner och upplevelser för kunder online. Onlinebutiker visar dynamiskt innehåll baserat på kunddata som demografi, preferenser, webbhistorik, tidigare köp och enhet – till exempel om kunden handlar på en mobil, desktop eller surfplatta. Varför personifiering och vilka är fördelarna? Personifiering kan vara skillnaden mellan att kunderna väljer ditt varumärke över konkurrenterna, men varför ska varumärken välja att använda personifiering när de säljer produkter online?

Personifiering ger förbättrad kundupplevelse

Det ger även en förbättrad kundupplevelse eftersom det hjälper ditt varumärke att bättre tillgodose kundernas behov och göra deras tid att handla hos er roligare. Genom personifiering kommer företagen ihåg kundernas preferenser och riktar dem exakt dit de vill gå. Att visa upp de produkter de vill se, lagra betalningsinformation för snabb åtkomst och uppdatera dem om kommande kampanjer som de kommer att vara mest intresserade av är bara några delar av personifiering som förbättrar kundupplevelsen.

Bättre förståelse för kunderna

Det är inte bara kundens upplevelse som blir bättre, personifiering hjälper även dig att förstå kunderna bättre. När insamlad kundinformation används på rätt sätt kan verksamheter upptäcka var deras kunder finns, vilka typer av produkter de tycker om och inte. Denna information kan till och med användas för att avgöra vad för produkter som ska fortsätta tillverkas och vilka som ska sluta säljas framöver.

Bättre försäljning med personifiering

Personifiering kan öka konverteringsgraden genom att visa kunderna vad de letar efter innan de gör ett köp. Genom att använda exempelvis produktrekommendationer när en kund ska gå till kassan kan företag visa upp produkter som specifika kundgrupper är mer benägna att köpa, vilket ökar konverteringen för varor som kanske inte är populära hos alla deras kunder. Personifiering lockar kunderna att vilja interagera med din verksamhet eftersom du visar upp de produkter de vill se på det sätt de vill se dem.

Summan av kardemumman är att personifiering hjälper er att lära känna era kunder, som i sin tur leder till anpassning av hemsidan och hjälper kunderna i sin köpresa - win win!

Vad tycker vi om denna trend?

Personifiering är dock inte bara guld och gröna skogar kan tilläggas. En ökad personifiering innebär ofta en ökad datainsamling av företag som önskar känna till mer och mer om besökare och kunder. Detta blir då en fråga om integritet och hur mycket man som besökare ska förväntas behöva lämna ut om sig själv för att göra ett köp online. Här uppstår en svår balans, och vi på Adaptive Media väljer i våra rekommendationer att hellre vara mer försiktig i insamling av data än tvärtom - och att man också kan hitta fördelar i att vara “the good guy” och faktiskt ge besökare och kunder val kring profilering och personifiering (istället för att bara försöka maximera insamling av deras beteende och data för att på så sätt sälja mer). Rent tekniskt är möjligheterna stora - och vi har nog bara sett en början här. Och så länge integritetsfrågan tas på allvar så finns det mycket positivt att hämta ur personifiering i e-handelssammanhang.