En sammanfattning av de fem vanligaste besökarna på en e-handel.

Peter Produktletare

Peter vet alltid exakt vad han ska ha när han handlar på nätet. När han senast besökte sin optiker prövade han olika märken och styrkor, men gick sedan hem och beställde från en sida där det var mycket billigare. Typiskt Peter.

Peter

När Peter nätshoppar gillar han när det är okomplicerat, ju snabbare desto bättre – han vill hitta sin produkt, bekräfta att det är rätt märke och avsluta sitt köp med så få distraktioner som möjligt.

Peter brukar alltid välja butiksidor som:

  • Har en tydlig titel på produkter och stora detaljerade produktbilder
  • Har en fantastisk sökfunktion där han ser skillnaden på produkter som har liknande namn
  • Gör det lätt för honom att återupprepa ett tidigare köp
  • Har få och tydliga steg i kassan – där det mesta av informationen redan är ifylld

Frida fritidsshoppare

Frida älskar att leta inspiration på nätet – framförallt på sina favoritsidor där hon kan spendera timmar i sträck. Hon håller sig gärna uppdaterad med dagens trender och filosoferar ofta över framtida köp. Tunnelbanan är det perfekta tillfället att strökolla på – där brukar Frida ofta hitta produkter som hon sparar i sin Pinterest eller skickar till sin bästa vän Rita.

Frida

När Frida besöker en hemsida vill hon se vad som är nytt, vad som är populärt och vad som är på rea. På sin favoritsida vill hon inte se vad som finns utan snarare vad som har förändrats sedan sist, därför blir hon alltid extra glad när det finns en stor sektion med exempelvis ”höstens nyheter”.

Frida Fritidsshoppare köper inte alltid på nätet men är väldigt lojal. Om hon har en genomgående bra upplevelse ökar sannolikheten att hon besöker just din butik när det väl är dags för köp.

Frida älskar när hon kan:

  • Se listor över nya, populära och reaprodukter
  • Orientera sig lätt via relaterade eller föreslagna produkter
  • Enkelt dela information om produkter hon gillar

Rita researcher

Rita är väldigt målmedveten. Hon planerar alltid sina köp, men själva köpet kan ske imorgon, om en vecka eller flera månader senare. Rita älskar att samla information om produkter och priser och kan läsa produktomdömen i timmar.

Rita

Just nu är Rita på jakt efter en dator. Hennes gamla har några år på nacken och det har hänt en del på datormarknaden sedan hon sist köpte. Efter att ha jämfört på flera olika sidor har hon sakta men säkert börjat få koll, men i början kändes det som ett oöverstigligt berg – med ett överflöd av artikelnummer och termer som hon aldrig har hört förut. Inte blev det lättare av att produktinformationen ibland stod i produktnamnet och ibland i löpande text.

Väl dags för köp har Rita hittat två butiker med bra omdömen på prisjakt. Tyvärr saknade den ena butiken en detaljerad produktinformation trots att hon gillade den i övrigt, så den gick bort direkt.

Det Rita gillade med bägge sidorna var:

  • Tydlig produktinformation med lättförståeliga förklaringar för okända termer
  • Omdömen och recensioner
  • Möjlighet att enkelt jämföra mellan flera produkter
  • Varukorg som sparar innehåll och är enkel att redigera

Kalle Kampanj

Kalle älskar rabattkoder och kuponger. Ibland blir det till och med så att Kalle köper en jättedyr produkt bara för att känna att han gjort ett riktigt bra klipp.

Kalle

Inne på en sida brukar Kalle direkt leta efter länkar med reaprodukter. Han blir lite extra glad när sidan skriver ut exakt hur mycket han tjänat på sitt köp. Kalle lägger även mycket tid på att leta efter rabattkoder vilket gör att han är en trogen kund hos de butiker som ofta skickar ut koder i sina nyhetsbrev. Något annat Kalle älskar är fri frakt – eller möjlighet att få den. Han är inte den som tvekar över att lägga på en extravara för att spara 69kr på frakten.

När en butik lockar med en kampanjkod är Kalle den första som skriver upp sig. Om det endast gäller nya prenumeranter och han redan är kund hos butiken kan han till och med skapa en ny mailadress bara för att komma åt rabatten. Oftast sitter Kalle redan med en produkt i varukorgen och väntar på nyhetsbrevet, om det inte dyker upp direkt tappar han intresset ganska snabbt.

För Kalle finns det inget bättre än när:

  • Det finns en tydlig sektion för rabattkoder
  • Rabatterade produkter presenteras bredvid fullprisprodukter
  • Det finns ett enkelt sätt att registrera rabattkoder i kassaflödet

Elina Engångsköpare

Elina är på jakt efter present till sin brorson som fyller tre år. Hon har fått tips av sin mamma att han gillar både Bamse och superhjältar och efter en snabb sökning hittar hon ”Story us” som verkar ha många barnprodukter. Hon känner inte till sidan sen innan, men eftersom den har både trygg e-handels logotyp och tar betalning med Klarna verkar det vara en seriös hemsida.

Elina

Efter att ha klickat sig runt hittar hon den perfekta bamsefiguren. Först blev hon lite orolig att det såg ut att vara en del små delar på bilden, men i beskrivningen stod det klart och tydligt att figuren är lämplig för barn i åldrarna 3-5 år. Nöjd med sitt val klickar hon sig vidare till kassan.

I kassan tar det tvärstopp. Behöver hon verkligen registrera sig? Frustrerad söker hon på bamsefiguren på google och hittar en annan butik med en smidig checkout.

Elina tycker att det är viktigt med:

  • Tydlig och enkel navigation
  • Detaljerade produktbeskrivningar
  • Trygghetsstämplar och länkar
  • Kassa utan registrering