Den här påsken körde vi något vi kallade Easter Labs på Adaptive Media - labbveckor med fokus på nya tjänster och egna systemförbättringar. Låt oss dela med oss av alla lovande projekt vi påbörjat, vad vi fick gjort och vad som gav resultat!

ZZO

Det här är en egenutvecklad tjänst som började med ett problem; det är tidskrävande för oss att hantera våra logins till alla system och tjänster vi bygger. Dessutom innebär det mycket manuellt jobb (och risk till missar) när någon slutar (som tur var händer det inte så ofta hos oss). Ur detta problem föddes idén att vår arbetsprocess hade förenklas med en SSO-tjänst. Flera utvecklare i vårt team var delaktiga i detta labb och vi fick till ett riktigt bra slutresultat!

Vad är SSO?

SSO betyder Single sign on och innebär användning av en autentiserings-tjänst som tillåter användare att använda en (1) uppsättning inloggningsuppgifter - till exempel ett namn och lösenord för att komma åt flera olika applikationer. Inloggningen sker centralt på ett ställe, istället för distribuerat i varje applikation. SSO kan användas av företag, mindre organisationer och privatpersoner för att underlätta hanteringen av olika användarnamn och lösenord.

Hur gick vi tillväga med vårt SSO problem?

Vi började med en kreativ workshop på kontoret och utforskade flera olika sätt att lösa vårt problem. Vi gick igenom färdiga SSO-tjänster, tittade på andra/liknande lösningar men funderade även på att bygga en egen fullskalig SSO-tjänst. Vi gick även igenom andra faktorer såsom vilken tid vi hade aptit att investera i detta, samt vilka problem som kan uppstå med olika lösningar på vår problem. Till slut beslutade vi att bygga en SSO-tjänst - både för att prova på det men också för att täcka så många av våra behov som möjligt. Därefter växte vår egna tjänst "ZZO" fram - en SSO-tjänst som helt enkelt kommer kunna ge alla på vår arbetsplats tillgång till alla system där vi har inloggning utan att behöva skapa profiler för vardera tjänst. Har personen i fråga en profil hos oss så kan den nu enkelt få tillgång till alla system och tjänster som den ska ha access till. Detta ger oss full kontroll, när anställda slutar - att kunna ta bort inlogg, även för nya och nuvarande anställda att enkelt kunna ta del av alla system vi byggt utan att behöva gå igenom varje digital tjänst och regga konton för att få access. Med denna tjänst underlättas vårt arbete och vi har full kontroll över vilka som har tillgång till vad. En kul, givande och värdefull tjänst som kom från denna labb-period.

Atlantis designuppdatering

Flera i vårt team var involverade i detta labbprojekt, alltifrån utvecklare till projektledare och design/UX-teamet. Vi har ett grundsystem som heter Atlantis, vilket nu har några år på nacken och var i behov av en designuppdatering. Därför så har vi nu gjort en total genomgång av gränssnittet och uppdaterat designen med nya ikoner och färger för att ge ett intryck som är up-to-date men också för att fungera bättre baserat på våra lärdomar de senaste åren. Framförallt har vi lagt extra kärlek på navigering och skapat bättre responsiva ytor för innehåll – både på större skärmar och mobilt. Mer modernt, nytt och fräscht helt enkelt!

Även techgrejer och utvecklar-fokuserade uppgraderingar har genomförts i Atlantis. Här är en sammanfattning av förändringarna:

  • Ny design!
  • Möjlighet att ha en “clear”-knapp på text-inputs för att rensa värdet i inputs
  • Ny komponent: Search-select som finns i Livewire och Alpine (och Vue-variant för äldre system)
  • Uppgraderat till Alpine 3
  • Användning av Alpine-ids i våra inputs, detta förhindrar och löser fokus-buggar i systemen
  • Uppgraderat till Laravel 9
  • Förbättrat vår användarmeny så vi enklare kan anpassa och lägga till items i den
  • Förbättrat våra aktivitetsloggar så fler “causers” till händelser kan användas
  • Tagit bort gamla legacy-paket för avatarer och istället skapat en Avatar-komponent
  • Bättre namngivning på vissa klasser (knappar etc) för att få mer lik namngivning mellan UX -> dev

Landing Page

Detta projekt utfördes i samarbete mellan UX och marknadsteamet hos oss. Vi har designat en ny brandad mall för landningssidor som kommer ge våra egna tjänster chansen att ta mer plats publikt online! Ett projekt som kan låta simpelt men som är otroligt värdefullt för oss. Målet var att minska tröskeln att få upp information om tjänster vi bygger på webben. Vi driftar fler och fler egna tjänster som vi vill ska få mer uppmärksamhet och egna riktiga hemsidor, men dessa tjänster har fått lida då vi har valt att lägga mer fokus på att bygga tjänsterna än att berätta om dessa. Att skapa unika nya hemsidor för vardera tjänst skulle ta tid från annat - men med denna mall kan vi mer effektivt ge våra tjänster den uppmärksamhet de förtjänar med en varsin riktigt snygg one-page fylld med information kring tjänsten!

Adaptive Cube

De system vi bygger till våra kunder kan vi nu anpassa och lägga in i appen Adaptive Cube så kunderna kan ta del av sina system genom en app utan att behöva investera stora summor att utveckla en app från grunden. Läs mer om Adaptive Cube, vår helt egna app! Adaptive Cube är en tjänst vi har haft på gång sedan 2021, men inte har haft tid att slutföra i sin första version pga tidsåtgång med Appstore-administration. Appstore behövde förstå mer i detalj vad vår appen gör för att godkänna den, och det har varit utmanande att förklara eftersom konceptet är ganska unikt. Nu är vår app godkänd i Appstore och vi är LIVE - detta är en härligt tjänst som ger våra kunder en prisvärd app-lösning på ett kostnadseffektivt sätt!

För att läsa mer om tidigare labbprojekt och idéer som resulterat i verkliga produkter och tjänster på marknaden, klicka här!