Skriva copy till ett system, en tjänst eller en webb är inte och ska inte vara så lätt. Inte ens om man ska skriva om sitt eget företag.
Vi på Adaptive Media beslutade tidigare i år att vi inte jobbar med copy - och med det menar vi att vi inte (längre) ska ta på oss copywriting-arbete som vi själva ska utföra i projekten. Vi vill lägga fokus på det vi är bäst på, och de copyprojekt vi har drivit tidigare har inte varit vårt "best work". Det tar ofta lång tid, har en hög grad av subjektivitet och har tyvärr för ofta lämnat en lite sur eftersmak. Därför var det befriande att besluta att vi inte jobbar med copy.
Med det sagt så betyder det inte att vi inte försöker hjälpa till med copy - vi gjorde så sent som förra veckan en insats med en av våra favoritkunder där vi tog rollen som content manager och finjusterade och publicerade en hel del halvfärdig copy. Stora skillnaden där var att vi inte var grundförfattare.
Vilken fråga från användarna besvarar jag här?
Nyligen publicerade Paul Boag en text om hur man kan bli bättre på att skriva copy för webben, och att man blir bättre genom att besvara frågan Vilken fråga från användarna besvarar jag här?. Läs den, den är superb!