Under pandemin har alternativen för leverans av alla slags varor vuxit och förändrats i en helt annan takt än tidigare. Det är en förändring vi såg komma och som drevs på bland annat av teknikutvecklingen och klimatfrågan, men även av ökade krav på bekvämlighet.

Vi har sett en stor ökning av ‘’bekväma leveranser’’ och företag i fraktbranschen har justerat sina leveransmetoder. Bland annat Budbee och Instabox som utöver sina tidigare leveransalternativ nu även har börjat med fossilfri leverans hela vägen fram till dörren, ‘’last mile delivery’’. Den starka efterfrågan på smidiga leveranser hela vägen hem har också gjort att gamla rävar såsom Postnord också nu i en högre utsträckning levererar hem till privatpersoner - självklart för att kunna konkurrera med uppstickarna.

Kunderna får bättre leveransalternativ

Kunder har idag bättre alternativ och är mer involverade i hela leveranskedjan. Det börjar redan i e-handelskassan där kunden själv får välja datum och tid för leveransen för att passa sitt schema. Därefter kan kunder följa leveranser live hela vägen från lagret till hemmet. Vi ser även att många kunder nu har blivit ganska kräsna och gör sitt val av butik efter leveransmetod, som i sin tur pressar marknaden och butikerna till att utöka sina alternativ och arbeta med fler transportbolag än tidigare. Som en följd av detta måste budbolagen matcha konkurrenterna genom att erbjuda bättre fraktsätt och genom att pressa priser för att inte förlora kunder. Överlag gäller det här att hänga med för att inte tappa - och att ligga före för att växa.

Drönare - det nya leveranseralternativet?

Utöver det som redan finns på marknaden idag har vi nog alla hört talas om de extremt nytänkande och intressanta leveransalternativet där Amazon ligger i framkant och testar möjligheterna med eldrivna drönarleveranser. Både klimatsmart och snabbare leveranser är pitchen för drönarleveranser. Detta har blivit en riktig snackis och en ögonöppnare för flera storbolag som vill in i kampen om smartast och smidigast leveransalternativ. Huruvida drönarleverans kommer etableras på riktigt är det som många spekulerar kring och något ingen idag vet. Men det kommer bli intressant att se hur det utvecklas! Vi älskar teknik och innovativ utveckling, men tror trots det inte att drönarleveranser är något som kommer slå igenom kommersiellt de närmaste 5-10 åren. Det finns många hinder kring både det tekniska och det juridiska vilket gör det osannolikt att drönarleveranser skulle bli vardag för transportbolagen på samma sätt som andra leveransalternativ som snabbt har etablerats de senaste åren.

Framsteg kring mer klimatsmarta leveranser är något vi är glada att se och hoppas på att ännu fler bud- och transportbolag hoppar på tåget, och förhoppningsvis kommer denna bransch snabbt utvecklas ytterligare i rätt riktning med effektiviseringar och klimat i åtanke framöver. Hur kommer leverans alternativen utvecklas framöver? Kommer ännu fler företag se värdet i att komma med konkurrerande alternativ än vad som finns på marknaden idag? Och har vi fel gällande drönarleveranserna?