Under pandemin och med hjälp av nytänkande teknik så har vi sett en stor utveckling när det kommer till olika typer av kundservice för att förenkla både för slutkunder och likaså butiker.
Genom tillväxten av chatt- och chatbotar på marknaden som alternativ till den traditionella kundtjänsten så sparar företag inte bara tid men även pengar genom att på ett effektivare sätt hjälpa sina kunder online. Genom chatt istället för telefonsamtal kan kundtjänsten hantera flera ärenden samtidigt och kunden i sin tur slipper telefonköer. Chattfunktionen har många företag haft sedan innan pandemin bröt ut, men genom en ökning av köp online har fler verksamheter sett värdet i att erbjuda möjligheten för sina kunder att ta kontakt genom chatt. Detta gäller både via direktchatt på webben och chatt via sociala medier som Facebook där många företag är aktiva och svarar på frågor i messenger.
Chatbotar - Ny teknik
En vanlig (miss)uppfattning som hänger kvar är att chatbotar mest är en förgylld FAQ med svar på vanliga frågor. Det är ett förlegat synsätt idag, som inte alls stämmer med verkligheten. Problemet är att många aldrig har mött en bra bot - och då är det svårt att förstå dess möjligheter. Det är stor skillnad mellan en gratis-chatt-tjänst med bot-funktion och en riktigt smart confad chatbot från företag som kan sin sak. Det finns idag riktigt bra alternativ på marknaden som inte alls stämmer in på den kritiken som chatbotar under tidigare år har mottagit.
Chatbotar - Tips!
Nu ett tips till er som är intresserade att att utforska möjligheterna med riktigt bra chatbotar; kolla in Hello Ebbot! Hello Ebbot är en tjänst som erbjuder chatbots och chattfunktioner för företag, och Ebbot-teamet älskar verkligen att jobba med smarta lösningar inom kundservice. För att leverera framtidens kundupplevelse så krävs ett samarbete mellan chatbot och människa och där är Hello Ebbot i toppskiktet på marknaden. Vi på Adaptive Media arbetar i vårt samarbete med Hello Ebbot med UX-design, UI-design och grafiskt arbete och vårt designteam gör stordåd för att deras tjänster ska bli som bra som det bara går på både fram- och baksidan.
Vad kommer ske framöver, kommer chatbotar ta över marknaden helt eller håller vi fast vi den mänskliga kontakten som mer traditionell kundservice ger? Eller är det mixen som vinner?
Besök Hello Ebbot