Global Connect

Ett framgångsrikt samarbete

Global Connect i Sverige hade svårigheter med att följa upp leveranser och förbättra effektiviteten i fiberutrullningen. För att lösa detta samarbetade de med Adaptive Media för att skapa ett systemstöd som skulle automatisera och effektivisera arbetsprocesserna. 
Logo

Bakgrund och utmaningar

Global Connect i Sverige hade stora utmaningar med att följa upp sina leveranser och få effektivitet och kvalitet i fiberutrullningen. För att få bukt på denna problematik jobbade Global Connect och Adaptive Media tillsammans för att få till ett smartare systemstöd som skulle hjälpa verksamheten att både effektivisera och automatisera leveransarbetet. Det skulle vara lätt att implementera och kunna appliceras på hur verksamheten arbetade.

Global Connect valde Adaptive Media som partner i projektet, ett beslut som grundades utifrån vår långa erfarenhet och expertis inom fiberbranchen med ett flertal innovativa systemlösningar. 

Projektets målsättning

Global Connect sökte en IT-lösning som kunde integreras sömlöst med deras befintliga system och processer, lösningen skulle även fungera i deras befintliga IT-miljö utan allt för stora ingrepp tekniskt i övriga system. 
De specifika målen inkluderade:
  • Förbättrad koll kostnader och ÄTA-arbeten
  • Utökad och samlad dokumentation
  • Höjd kvalitet i arbetet genom standardisering av processer
  • Automatering och få bort personberoenden
  • Förbättrad uppföljning och styrning av projekt

Systemfunktioner

Den implementerade lösningen innehöll flera moduler och funktioner för att stödja Global Connect i genom hela projektresan, vilket inkluderade:

   
  • 01

    Projektplanering och styrning:

    Förbättrad administration och effektiv kontroll över alla projektens olika faser och behov.
  • 02

    Stöd för underentreprenörer:

    Stöd för att dela arbetet med underentrenprenörer men fortsatt ha full kontroll på projektet - i realtid.
  • 03

    Upphandling:

    Effektivt stöd för upphandling av projekt mot underentreprenörer, stöd för både AB04 och ABT.
  • 04

    Avvikelser (ÄTA-arbeten):

    Kontroll över ÄTA-arbeten med attestfunktion samt forecast för kommande kostnader.
  • 05

    Adresshantering:

    Komplett hantering för fiberleverans till adresser. Inkluderar alla arbetsmoment inklusive dokumentation och stöd för digital signering.
  • 06

    Egenkontroller:

    Kraftfullt stöd för egenkontroller genom att kunna sätta upp mallar i systemet och säkerställa hög kvalitet. Både kopplat till projektplanering men även arbetet ute på fältet.
  • 07

    Dokumentation:

    Kraftfullt stöd för dokumentation genom hela projektet. Möjlighet att kunna ladda upp externa filer, ta bilder i systemet och generera filer utifrån arbete som utförts.
  • 08

    Tidsrapportering:

    Enkel att rapportera arbetad tid och vad som har utförts. Möjliggör enkel uppföljning av budget och tidsåtgång.
  • 09

    Budget och prognos:

    Verktyg för att sätta budget och enkelt kunna följa den med en prognos kring hur arbetet fortlöper och vad som behöver justeras för att inte överskrida budget.
  • 010

    Integrationer och systemlösningar:

    Sömlös integration med befintligt affärssystem för automatiserat arbetsflöde och mobil applikation för arbetet ute på fält för att underlätta arbetet.
  • 011

    Dashboards och rapporter:

    Visuella och interaktiva rapporter för bättre insikt både kopplat till det strategiska men även det operativa arbetet.
  • 012

    Digital signering:

    Säker och snabb signering av dokument genom Bank ID. Avtal sparas i systemet och skickas ut till den som signerat dokumentet.

Resultat

Sedan införandet av systemet har Global Connect sett flertalet förbättringar och kvaliteten av deras leveranser har ökat betydligt.

Då systemet följer med genom hela projektresan från planering och upphandling till driftsättning och slutdokumentation har Global Connect fått en plats där all information är samlad.
Personberoende och flaskhalsar är borta och istället har man fått:
  • Kontroll över underentreprenörer
  • En ökad kontroll över kostnader
  • Färre projekt som går över deadline
  • Snabbare processer och ökad effektivtet
  • Samlad och strukturerad dokumentation
Behöver ni också hjälp med ett projekt?
Ownit

Case - Ownit

Telecombolaget med kundservice i världsklass

Se case Se case
  • Surbrunnsgatan 59
  • 113 27 Stockholm