Ownit

Telecombolaget med kundservice i världsklass

Telekombolag och operatörer är inte traditionellt kända för bra kundservice, men det finns en operatör i Sverige som står ut och vinner priser för sin kundservice år efter år - Ownit Bredband. 

Vi har haft ett nära samarbete i många år nu, och vi förstår verkligen varför man sticker ut inom just kundservice. Ambitionen att växa i antal kunder men samtidigt inte vilja öka trycket på det kundservice kan låta galen - men just det här företaget lyckas - mycket genom smarta system och tjänster som vi på Adaptive Media utvecklar.
Logo
ownit skärmbild från webb

Från start till finish

Ownit.se har vi jobbat med hela kundresan – från det första mötet med kunden till den glada slutanvändaren. Fokus har lagts på att förenkla köpflöden och öka kundernas möjlighet till självhjälp, genom att skapa kraftfullare verktyg för både kund och kundtjänst. Bakomliggande finns ett egenbyggt CMS som ger Ownit full kontroll över både innehåll, utskick och produkthantering.

Träffsäkra och relevanta utskick

Säga vad man vill om marknadsföring i form av utskick via e-post och sms, men det allra värsta är när reklamen man får känns felriktad och irrelevant. Varför skickar ändå så många företag ut så felriktade erbjudanden till sina kunder, när man ofta vet eller kan veta mycket om mottagarna?

Vi har istället byggt ett system och en tjänst där vår kund kan skapa försäljningskampanjer baserat på allt vi vet om sina kunder. Träffsäkerhet i utskickskampanjer i kombination med att samma erbjudanden alltid ska finnas i alla säljkanaler har fått till effekt att vår kund får nöjdare kunder, hög engagement på utskickade kampanjer (långt över bransch-snitt) och i slutändan större intäkter. På Ownit.se har vi jobbat med hela kundresan – från det första mötet med kunden till den glada slutanvändaren. Fokus har lagts på att förenkla köpflöden och öka kundernas möjlighet till självhjälp, genom att skapa kraftfullare verktyg för både kund och kundtjänst. 
Vår roll i projektet
  • Konceptutveckling tillsammans med kund
  • Projektledning och kravhantering
  • Dataanalys
  • Teknisk utveckling
  • UX-design och design
Värden för kunden
  • Ökad försäljning
  • Mer relevant kommunikation
  • Nöjdare kunder
  • Minskad mängd supportärenden
  • Möjligheter till ökad inblick i vilka kunderna är och deras beteende
  • Ett steg närmare världens bästa kundservice

Bakomliggande teknik

Den tekniska uppsättningen i det här projektet består i grunden av två tunga Laravel-applikationer, en som arbetar med dataanalys och en som används för filtrering av kunddata och faktiska utskick. I frontend används Vue.js i hög grad. 

Som komplement till huvudsystemen har vi ett par micro services som utför mer specifika uppgifter, bland annat en PHP-baserad Lumen-applikation som hanterar alla klick från utskickskampanjer, inklusive avprenumerationer och statistik. Mailutskick använder den externa tjänsten Mandrill och deras templating-motor, och SMS-utskick görs genom en koppling till en SMS-gateway inom kundens koncern. Utöver livemiljön så har vi i vanlig ordning en speglad miljö för att testa av ny funktionalitet och där kunden själv kan testa funktioner.

Fler kundcase!

Bild
Hello Ebbot

En genomgående kundresa

Hello Ebbot är en tjänst som erbjuder chatbotar och chattfunktioner för företag, och Ebbot-teamet älskar verkligen att jobba med smarta och innovativa lösningar.

Bild
IP-Only

Användaranpassade flöden och funktioner

Fiberleverantören IP-Only har spetskompetens inom fiber och vi fick uppdraget att ta fram ett säljstöd för att stötta IP-Only i deras arbete.

Bild
Grillkung

Omtyckta av både bransch och kunder

Grillkung är en starkt lysande stjärna på ehandels-himlen, och oerhört omtyckta av både bransch och av kunder. Grillkung.se har vunnit tävlingar såsom årets butik på Prisjakt flera år i följd och är allt som allt en riktig framgångssaga.

Behöver ni också hjälp med ett projekt?
Freelway

Case - Freelway

Mobility as a service

Se case Se case
  • Surbrunnsgatan 59
  • 113 27 STOCKHOLM