Jag hade nyligen en väldigt intressant diskussion med en av våra UX-experter Julius på Adaptive Media - allmänt om förändringar, trender och intressanta punkter inom UX och vad som är aktuellt just nu men som många kanske inte tänker på.
Det var oerhört givande att få en annan vinkel på kunders beteenden och få en insikt i hur en UX-designer går tillväga när de analyserar vad användaren gör, vill ha och förväntar sig när de handlar online. Här tar vi upp en intressant del som vår UX-expert delade med sig under diskussionen.
Förenkling av flödet
Idag sker mycket shopping på mobilen och ofta under kortare sessioner, vilket innebär att:
- Flöden måste förenklas på mindre skärmar
- Generellt lägga större vikt på mobilanpassade hemsidor
- Kontexten har blivit viktigare – idag sker mycket shopping i rörelse eller på platser med sämre täckning.
- Användarupplevelse är mer än det som syns utåt. Även kod och bilder behöver vara bättre optimerade – det finns idag ett mindre tålamod och en större frustration mot sidor som laddar långsamt.
Mycket av det vi ser på webben idag är så pass bra, snabbt och anpassat för användaren att det tvärtom märks tydligt när något inte fungerar som det ska. I och med det har vi som konsumenter vant oss vid en viss standard, vilket lett till väldigt dåligt tålamod när det kommer till en sajt eller en app som inte presterar lika bra som det vi är vana vid. Därför är UX-vinkeln så viktig – för att hitta dessa små fel som inte alltid märks internt av verksamheterna men straffar användaren, som i sin tur vänder sig till annat håll, möjligtvis en konkurrent.
''Riktigt bra UX märks inte - för allt funkar som det ska'' - Julius, UX-Designer Adaptive Media.
Efter vårt snack har jag fått en bättre förståelse för hur viktigt ''UX'' verkligen är och idag ett måste för verksamheter som vill synas och växa på webben. Så pass viktigt att konsumenterna väljer bort verksamheter och endast lägger märke till UX där det inte är optimalt och nästintill felfritt - annars så vet man som användare knappt att det existerar. Men även fascinerande med olika köp- och användarbeteende som man själv dagligen utför men inte tänker på, men UX-experter som Julius snappar upp på nolltid och bygger sitt grafiska skapande på, det är riktigt intressant!