Direkt kontakt med vår support
Adaptive labs

Desk widget

En populär feature som vi erbjuder kunder där vi driftar tjänster och system är en liten bubbla i nedre hörnet med ett frågetecken - trycker man på det kommer man i direkt kontakt med vår support. Det här är en viktig del i vårt drift- och supporterbjudande eftersom det sänker ribban för att få kontakt med supporten för teknisk hjälp. 

Teamwork Desk

Själva tekniken bakom "frågetecknet" (som det brukar kallas) är att det är en färdig widget som är en del av vårt kundtjänstverktyg Teamwork Desk (där vi hanterar alla våra supportärenden). Vi infogar en kodsnutt och frågetecknet dyket upp helt enkelt. 

Nackdelen med en sådan färdig lösning är när man vill mer - eller vill annorlunda. Som del av en labbvecka under 2021 bestämde vi oss för att bygga en egen version av frågetecknet - något som blev en riktig succé!
Det vi saknade eller ville ändra mot det vi hade var följande:
  • Vi ville få med användarens IP-adress och information om webbläsare i varje supportärende (för teknisk felsökning)
  • Vi ville få med webb-adressen användaren var inne på när supportärendet skickades (detta för att många användare felanmälde och skrev "Knappen fungerar inte på den här sidan" utan att vi hade någon aning om vilken sida som avsågs)
  • Eftersom den bara användes i slutna system med inloggade användare så ville vi även automatiskt få med e-post och namn på den som behövde support - istället för att användaren behövde fylla i det manuellt varje gång som tidigare
  • Vi ville även få information om eventuell rättighets-roll, eftersom detta kan vara avgörande för viss funktionalitet.
Direkt kontakt med vår support

Bygga eget = Full frihet

Förutom denna information så fanns det önskemål från vårt dev-team att vår egen lösning skulle vara mer light-weight för att inte påverka laddningstider och prestanda. Den färdiga lösningen vi använde laddade in resurser på ett sådant sätt att inte sidorna laddades lika snabbt som vi hade velat. 

Sist men inte minst fanns det en nackdel med ett externt script, eftersom detta hade en fast position och låg "flytande" i ena hörnet. Beroende på skärmstorlek och design så kunde det ibland krocka med antingen innehållet eller med menyer (speciellt mobilt). Med en egenbyggt widget fick vi full frihet. 
Projektet kunde både påbörjas och sluföras inom en och samma labb-period och vi kunde rulla ut lösningen skarpt på kort tid. 

Lösningen

Lösningen vi tog fram byggdes in i vårt grundsystem Atlantis, varpå det nu är både enkelt och snabbt att aktivera i alla våra mer moderna system och tjänster. Vi slipper uppfinna hjulet på nytt - och alla våra supportärenden vi får in har mer komplett information samtidigt som det är enklare än någonsin att lägga supportärenden. 

Det här kanske inte är det mest världsomvälvande labb-projektet, men vi är oerhört nöjda med tanke på de värden som skapades. 

Allt som allt ett lyckat projekt!
Värden
  • Kunderna får en bättre upplevelse
  • Vårt utvecklarteam är nöjda eftersom vi nu har full kontroll
  • Vårt supportteam får med kompletta support-frågor

Fler labbprojekt!

Bild
Scoreboard

Bildigenkänning av gamingresultat

Med hjälp av en Rasberry Pi och en påkopplad kamera har vi byggt en tjänst som automatiskt tar bilder av TV-skärmen och känner av och tar en bild när resultattavlan i spelet NHL17 visas

Bild
Gitpine

Github-administration för utvecklare

Gitpine är en tjänst där utvecklare kan hantera och synkronisera labels (etiketter) mellan sina repositories (projekt) hos tjänsten Github.

Bild
Adaptive Cube

Kostnadseffektiv app-lösning

Användare av våra kunders system och tjänster kan nu lätt komma åt tjänsterna via sin Iphone, Ipad eller android-enhet utan att behöva våra kunder behöver finansiera en helt app.

Behöver ni hjälp med ett projekt?

Kontakta oss
  • Surbrunnsgatan 59
  • 113 27 STOCKHOLM