B2B ehandel (business to business) innebär affärer som genomförs online i en e-handel där både köpare och säljare är ett företag. B2B ehandel är inget nytt, men sedan ett par år sker en stor transformation där transaktionerna och handeln mellan företag blir alltmer lika B2C (business to customer), och företagskunder har börjat ställa allt högre krav på digitala lösningar. Det uppfattas inte längre som acceptabelt att man som företag ska handla digitalt i en beställningsportal som ser ut som rester från 90-talet, företagskunder har mer och mer samma krav i en företagsroll som man har när man handlar som privatkund. Detta gör att det sker stora förändringar inom B2B ehandel och de aktörer som är snabba i att ta fram rätt lösningar - och bra lösningar - har stora marknadsandelar att vinna.
Förutom att e-handel inom B2B förändras så ökar den också. En allt större del av handeln B2B sker online, och onlineförsäljningen börjar äta av butiksförsäljning. Fler och fler börjar konkurrera på ett internationellt plan vilket både kan innebära en ökad konkurrens - men också ökade möjligheter (beroende på om man väljer att se glaset som halvfullt eller halvtomt).