Telenor Villafiber

Så hjälpte vi Telenor att vinna villafiberkriget

2016-2018 utspelade sig det som inom telekombranschen i Sverige har kommit att kallas villafiber-kriget. Alla stora operatörer; Telenor, Telia, Tele2, IP-Only m.fl hade som avsikt att expandera stort med fiberutbyggnad på landsbygd och tätort i Sverige, och det var ett race i varje område om vem som skulle hinna först. 
Till skillnad från mobilnät där alla operatörer har täckning överallt så är det vanligast vid fiberutbyggnad att det bolag som hinner fibrera ett området först blir ensamma om att ha fibernät i det området. Även om fibern senare kan hyras ut eller upplåtas för andras tjänster i nätet så är det vanligast att först dit vinner. Det finns såklart undantag där exempelvis Telias eller IP-Onlys nät överlappar med lokala fiber-föreningarns nät men det är inte det vanligaste. 
Logo
vi har byggt ett säljstöd för telenor

Digitalt stöd

När alla operatörer då under 2016 påbörjade sitt stora race så anlitade Telenor oss som digitalt stöd vid försäljningen. Efter att ha gjort en UX-analys av hur säljare och administratörer arbetade så växte en heldigital lösning fram; där säljare på fältet arbetade på en skräddarsydd ipad-lösning med ett optimerat säljflöde ute hos kunderna. 

De kunder som hellre signade upp online kunde enkelt söka och signa upp på en webblösning (som var direktsynkad mot säljarnas ipad-version). Signering gjordes med Bank-id genom en koppling till signeringstjänsten Scrive, och över en natt så minskade pappersavtal med över 90 %. 

Träffa rätt direkt

Detta underlättade i sin tur för administratörer som kunde börja lägga tid på analys och kundvård istället för att stansa in avtal. Det lager som då lades på var loggning av säljmönster och interaktion med kunder - systemet följde upp i realtid var sälj gick bra och dåligt, och genom att säljarna kunde flagga områden där konkurrenterna fanns så gick det fort att bedöma var insatser skulle fortsätta, respektive avbrytas. Den här applikationen heter Exim, och används än idag, 6 år senare.

Säljet effektiviserades något enormt helt enkelt. Det här gjorde att säljarna snabbare kunde jobba igenom olika områden i landet, och snart behövdes fler områden att sälja i. Då började nästa steg - vi byggde tjänsten Prospect, en smart och optimerad applikation med ett syfte: hitta rätt områden att sälja i! 
vi bygger säljstöd och webblösning för företag

Prospektering

Genom att koppla samman ett stort (10+) antal datalager och samköra detta med Telenors nät, alla Sveriges samtliga adresser, och ett antal uppsatta kriterier kunde vi i Prospect med några knapptryck få fram sannolikheten att ett visst hushåll för tillfället hade fiber, eller om det var värt att sälja på. Genom att lyfta denna data till större områden och polygoner kunde man snabbt hitta var i Sverige det var mest lönsamt att påbörja säljinsatser. 

För att ge viss förståelse så kunde de datalager vi läste in vara alltifrån mätstatistik från Bredbandskollen till rådata från PTS (Post och telestyrelsen) gällande bredbandsutbyggnad. Lanseringen av Prospect ökade takten i prospekteringen till den grad att man på Telenor kunde avveckla en hel avdelning efter ett par veckor. Så effektivt var vårt verktyg.

Leveransapplikation

Efter att man nu hittat rätt områden att sälja i - och hade verktyget för att faktiskt sälja digitalt, så satt man efter en tid med en stor mängd områden där man skulle leverera (gräva och installera) fiber. Här kom vi in igen! Nu byggde vi tillsammans med Telenor applikationen DAW, som är en leveransapplikation för villafiber. Genom ett styrt flöde för leveransen och ett bra digitalt fältverktyg med checklistor, bilddokumentation och kund-signoff så kunde hela leveransen streamlinas på ett sådant sätt att man stötte på färre problem - och fick nöjdare kunder. 

Dessa tre applikationer bidrog i hög grad till Telenors lyckade satsning inom villafiber, och alla som var med (både hos oss och hos Telenor) beskriver det som en resa man aldrig kommer glömma. 
Vår roll i projektet
  • Teknisk utveckling
  • UX-analys
  • Systemutveckling
  • App-utveckling
  • Drift
Värden för kunden
  • En trygg och stabil digital partner i samarbetet med oss
  • Mindre fel i arbetet
  • Effektivare säljprocess och högre försäljning
  • Mindre slöseri av resurser
  • Bättre insikt i försäljningen
  • 01

    Hur bidrog ni till Telenors framgång i villafiberkriget?

    Vi var Telenors digitala stöd och skapade skräddarsydda lösningar för effektivare försäljning, prospektering och leverans, vilket resulterade i en snabbare och smidigare fiberutbyggnad.
  • 02

    Vilka verktyg skapade ni för att stödja Telenors säljprocess?

    Vi utvecklade Exim, en applikation som optimerade säljflödet på fältet, och Prospect, ett verktyg för att identifiera de mest lönsamma områdena att sälja i genom datalageranalys.
  • 03

    Hur förbättrade ni den digitala försäljningsupplevelsen för Telenors kunder?

    Genom att implementera en skräddarsydd iPad-lösning och en webblösning, kunde kunderna smidigt signa upp digitalt med Bank-id, vilket minskade pappersavtalen med över 90%.
  • 04

    Hur underlättade ni arbetet för Telenors administratörer?

    Genom våra lösningar kunde administratörer spendera mer tid på analys och kundvård istället för att manuellt hantera avtal. Vårt system gav också realtidsdata om säljprestanda och konkurrentaktivitet.
  • 05

    Vilka tekniska tjänster tillhandahöll ni för Telenor under villafiberprojektet?

    Vi erbjöd teknisk utveckling, UX-analys, system- och apputveckling samt drift.
  • 06

    Vilka fördelar kan jag förvänta mig som kund genom att samarbeta med er i projekt likt detta fall med Telenor?

    Du kan förvänta dig en stabil digital partner som minskar misstag, optimerar säljprocesser, sparar resurser, och ger djupgående insikter i försäljning.

Fler kundcase!

Bild
Ownit

Telecombolaget med kundservice i världsklass

Telekombolag och operatörer är inte traditionellt kända för bra kundservice, men det finns en operatör i Sverige som står ut och vinner priser för sin kundservice år efter år - Ownit Bredband.

Bild
Team Workwear

Digitalisering av en retail-kedja

För företag som säljer B2B så ligger digitala satsningar högt på agendan, och tillsammans med en B2B-inriktad retailkedja bestående av fackhandlare i samarbete så genomförde vi ett större utvecklingsprojekt.

Bild
GlobalConnect (IP-Only)

Användaranpassade flöden och funktioner

Fiberleverantören GlobalConnect, tidigare IP-Only har spetskompetens inom fiber och vi fick uppdraget att ta fram ett säljstöd för att stötta GlobalConnect i deras arbete.

Behöver ni också hjälp med ett projekt?
Ownit

Case - Ownit

Telecombolaget med kundservice i världsklass

Se case Se case
  • Surbrunnsgatan 59
  • 113 27 Stockholm